De senaste årens drastiska förändring av PR kräver nya och bättre metoder för kommunikation. Kommunikation spelar nämligen en nyckelroll i effektiv PR. Det är därför viktigt att förstå vad den andra parten vill ha för typ av exponering. Detta medför att informationen blir korrekt och att missförstånd eller fel undviks. Härnäst presenteras generella färdigheter och kunskaper i PR som är nödvändiga för den sändande parten.

6 färdigheter för att göra effektiv PR

1. Begränsa distraktioner. Fundamentalt för att skapa effektiv PR är en harmonisk och icke-distraherande arbetsmiljö. Att hyra en fräsch kontorslokal är därför ett sätt att förbättra produktiviteten och skapa mer inspiration. Om du istället själv städar kan det ta bort värdefull tid och energi som annars hade kunnat koncentreras på ett bra PR-innehåll.

2. Lär känna den digitala världen. En essentiell färdighet är att kunna skriva för webben då det ger flexibilitet i både stil och format. Denna del innebär att fördjupa sig i sociala medier för att samla information om hur en målgrupp beter sig. En duktig PR-konsult vet hur webben och sociala nätverkstjänster används i dess fulla potential. Till exempel kan saker som intressen, trender och önskemål analyseras. Det finns i själva verket alltid ständigt nya saker att lära sig. Det här bygger upp dina färdigheter i att skapa ett kommunikativt innehåll som är tydligt, övertygande och aktuellt.

3. Prata inför publik. Det är inte ovanligt att uppleva fruktan för att tala inför en större publik. Att kunna genomföra presentationer inför en grupp främlingar med stil och förtroende är dock en central färdighet som behövs. Inte minst för att locka nya kunder och upprätthålla befintliga kundrelationer.

4. Planera och hantera tiden. Att arbeta inom PR innebär att följa strikta tidskrav. Det är därmed viktigt att ha goda färdigheter i tidshantering för att kunna hålla sig organiserad och uppnå målen, utan att det görs på bekostnad av kvaliteten.

5. Tänka kreativt. Kreativitet är en avgörande förmåga för att bedriva framgångsrik PR. Varje PR-situation är nämligen unik och kräver olika metoder och tekniker.

6. Testa olika skrivstilar. Det finns ingen universell skrivstil som passar alla målgrupper. Experimentera och testa olika sätt att skriva inför kommunikation med allmänheten. Detta utvecklar din speciella stil och utvecklar dig till att bli mer mångsidig.