Marknadsföring kan se ut på väldigt många olika sätt. Oavsett om du använder dig av TV-reklam, sociala medier eller papperstidning så är det alltid aktuellt att förbättra reklamen och hitta nya sätt som du kan fånga mottagarens uppmärksamhet. Humor är ett bra sätt att fånga människors uppmärksamhet, men är det verkligen så enkelt?

Sverige gillar sin reklam

Man hör ofta klagomål om reklam, något som inte är unikt för just oss. Det är däremot inte så att man inte gillar reklam alls. Vi har haft många minnesvärda reklamfilmer i Sverige och det finns gott om reklam som svenskar gillar.

Det som däremot är sant när det gäller reklam är att den ofta är tråkig och stel, lite för krystad helt enkelt. Humor och att göra något annorlunda är ett ganska säkert sätt för dig att locka till dig nya kunder och se till att människor minns ditt företag och den reklam du skapat. Det betyder däremot inte att det blir enkelt, det finns ganska många risker när det kommer till att använda humor i sin marknadsföring.

Viktigt att man vet var gränsen går

Humor kan ganska lätt slå fel. Det är därför viktigt att du vet var gränserna går och att du är medveten om trender och vilka värderingar som finns på den plattform där du ska marknadsföra dig. Att dra plumpa skämt kan fungera med vissa målgrupper, men det är också ett bra sätt att bli fälld av Reklamombudsmannen och få negativa recensioner av människor som inte ens är kunder.

Sedan så är det bättre att undvika humor än att dra skämt som inte är roliga. Känner du dig obekväm med att spontant skämta exempelvis på sociala medier så kan det vara bättre att köra på en mer professionell ton, ingen gillar att tråkigt skämt som bara är pinsamt. Eventuellt kan du också ta in någon som hjälper dig med reklamen.