Det finns självklart många fler yrkeskategorier inom området PR än de vi hittills har skrivit om. Här följer en kort beskrivning av några av de vanligaste och mest populära yrkeskategorierna.

-Företags- eller marknadskommunikatör

En person som arbetar med att formulera och skicka ut pressmeddelanden samt med att stötta ledningen genom strategisk rådgivning. Som marknadskommunikatör med PR-ansvar ligger fokus på att skaffa sig kännedom om en mängd produkter och tjänster som finns på marknaden.

– Pressansvarig eller pressekreterare

En person som har huvudansvar för företagets medierelationer och som ofta agerar talesperson, så kallat språkrör för företagets/organisationens räkning vid presskonferenser, intervjuer, i debatter och liknande.

– Internkommunikatör

En person som är specialiserad inom relationsskapande och kommunikation, i synnerhet den mellan företagets ledning och dess interna grupper.

– Datastrategisk PR-analytiker

En person som är specialiserad inom PR-analys av dataflöden på vilka hen kan bygga olika kommunikativa strategier.

– Talskrivare/Retoriker

En person som är specialiserad inom skrivkonst och/eller ämnet retorik och som arbetar med att skriva tal samt med att medieträna inför olika sammanhang och möten.

– Teknisk skribent

En person som har ansvar för att tydliggöra och dokumentera de tekniska detaljerna kring framställningen, produktionen, monteringen och så vidare av företagets produkter.

– Digital content manager

En person som arbetar med att skriva, kontrollera och tydliggöra innehållet på företagets hemsida, i sociala medier, nyhetsbrev, pressmeddelanden etcetera.