Fler yrkeskategorier

Det finns självklart många fler yrkeskategorier inom området PR än de vi hittills har skrivit om. Här följer en kort beskrivning av några av de vanligaste och mest populära yrkeskategorierna.

-Företags- eller marknadskommunikatör

En person som arbetar med att formulera och skicka ut pressmeddelanden samt med att stötta ledningen genom strategisk rådgivning. Som marknadskommunikatör med PR-ansvar ligger fokus på att skaffa sig kännedom om en mängd produkter och tjänster som finns på marknaden.

– Pressansvarig eller pressekreterare

En person som har huvudansvar för företagets medierelationer och som ofta agerar talesperson, så kallat språkrör för företagets/organisationens räkning vid presskonferenser, intervjuer, i debatter och liknande.

– Internkommunikatör

En person som är specialiserad inom relationsskapande och kommunikation, i synnerhet den mellan företagets ledning och dess interna grupper.

– Datastrategisk PR-analytiker

En person som är specialiserad inom PR-analys av dataflöden på vilka hen kan bygga olika kommunikativa strategier.

– Talskrivare/Retoriker

En person som är specialiserad inom skrivkonst och/eller ämnet retorik och som arbetar med att skriva tal samt med att medieträna inför olika sammanhang och möten.

– Teknisk skribent

En person som har ansvar för att tydliggöra och dokumentera de tekniska detaljerna kring framställningen, produktionen, monteringen och så vidare av företagets produkter.

– Digital content manager

En person som arbetar med att skriva, kontrollera och tydliggöra innehållet på företagets hemsida, i sociala medier, nyhetsbrev, pressmeddelanden etcetera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *