Paolo Roberto har under lång tid varit en av svenskt offentligt livs mest särpräglade och kontroversiella figurer. En person som från sina rötter som ungdomskriminell i Stockholms förorter byggt upp ett omfattande affärsimperium som består av lika delar kokkonst och träningsiver.

Ingen kan väl ha missat att Roberto nyligen åkte dit för att ha köpt sex? Det här ska egentligen inte handla om det. Han har erkänt att han köpt sex av en kvinna som han uppenbarligen visste inte prostituerade sig frivilligt. Det är, för att uttrycka det försiktigt, moraliskt förkastligt. Det här är en blogg som handlar om PR och kommunikation. Frågan här är vad Paolo kan tänkas ha velat uppnå med att han redan dagen efter att han anhållits sätter sig och låter sig intervjuas i TV4.

Ungapped är ett svenskt företag som inte har det minsta att göra med Paolo Roberto. De erbjuder ett verktyg för digital marknadsföring med ett flertal användbara funktioner. Det är en plattform där du kan skapa nyhetsbrev, massutskick av e-post, inbjudningar, SMS-kampanjer och mycket annat. Oavsett vilken typ av verksamhet du driver kan du dra nytta av ungapped.se – besök dem och starta din digitala marknadsföringskampanj.

Det ligger nära tillhands att misstänka att Roberto tänkte att han skulle kunna ta kontroll över narrativet genom att föregå intensiv rapportering i medierna. En strategi som ibland fungerar, men troligtvis inte i det här fallet. Vad Paolo tycks ha missat är att människor efter vad han har gjort framför allt förväntar sig uppriktig ånger, vilket är svårt att förmedla i princip bara timmarna efter att han anhölls. Att han dessutom väljer att lyfta fram sig själv som ett offer för självskadebeteende förbättrar inte hans position.