Det finns en rad olika typer av utbildningar och inriktningar för den som vill jobba med PR eller reklam och marknadsföring. Nedan följer en lista över yrkesgrupper/utbildningar och en kort förklaring till vad de innebär.

– Art director (AD)

En Art director arbetar oftast på en reklambyrå och är den person som leder den kreativa processen, både den visuella och den praktiska. En AD tar fram skisser, beställer illustrationer, regisserar fotograferingar och övervakar produktionen steg för steg. Oftast arbetar en Art directorn nära en Copywriter som är den person som tar fram text och manus.

AD:n kan ta fram bilder, typografi och illustrationer till allt från reklamfilmer, digitala kampanjer, webbsidor och affischer. Detta görs oftast med hjälp av en dator och diverse text-, bild-och deaignbehandlingsprogram, som exempelvis InDesign, Illustrator eller Photoshop.

Det är vanligt att Art directorn har utbildning inom grafisk formgivning och marknadsföring från ett universitet eller högskola. Dock är det tuff konkurrens om de reklamjobb som finns, och inte sällan krävs det även talang, skicklighet och envishet i kombination med utbildningen.

– Copywriter

En Copywriter jobbar också oftast på en reklambyrå alternativt på den interna reklamavdelningen på ett företag. Copywritern är den person som skriver och kommer med idéer till reklamtexteg. Det gäller alltså att kunna formulera texter så att man fångar en specifik målgrupp.

En Copywriter gör också mycket research för att samla in fakta och bakgrundsmaterial till olika projekt. Hen jobbar oftast i team med en AD och en projektledare, i vilket den sistnämnde har huvudansvar för att leda arbetet från början till slut.

Det är vanligt att Copywritern har utbildning inom reklam, marknadsföring och journalistik, från högskola, yrkeshögskola alternativt någon form av fristående skola.