Peter Apelgren – om konsten att fuska i KONSTEN

Peter Apelgren, Bild: Niklas Maupoix

Peter Apelgrens konstnärskap är samlande, skapande, ihopfogande, förfinande och mycket, mycket annat. Han låter ingenting begränsa honom i den process som blivit hans signum.

DE FLESTA KÄNNER till Peter Apelgren som komiker, showartist, programledare och inte minst som en av de bärande delarna i numera legendariska radioprogrammet ”Rally”. Många känner även till att han är konstnär i grunden, men då den sortens kultur sällan får lika stort medieutrymme som shower, stå-uppkomik och frågeprogram i TV är den, kanske ändå största, delen i hans verksamhet betydligt mindre omskriven.
– Måla är det jag alltid har gjort. Jag åkte inte runt på moppe och var tuff som andra killar i den ålder, utan jag satt hemma och tecknade, berättar Peter.

RUMMET SOM han använder som ateljé och kontor i hans och hustrun Anna Mannheimers villa i Örgryte är förvånansvärt rent och prydligt. Fast, det är inte här ”kladdandet”, som han kallar det, sker. När målarfärgerna väl åker fram så gör de det på andra ställen. Fast det sker inte så ofta nu för tiden.
– Jag målade först som alla andra men kom på att det är jäkligt svårt. Jag kommer ändå aldrig komma dit upp, med de riktigt stora. Det kommer alltid finnas någon som gör det bättre. Men även de klassiska målarna projicerade sina bilder.

PETER FÖRSVINNER iväg i ett långt resonemang om hur klassiskt måleri plötsligt tog ett jätteskutt när konstnärerna kom på att de kunde använda en lins och projicera sina bilder på duken och sedan måla av. Plötsligt såg alla tavlor fruktansvärt realistiska ut.
– Helt plötsligt var alla vänsterhänta, och alla tavlor i exakt samma storlek, vilket vad den linsen projicerade. I Zorns dödsbo hittade man fotografier på precis samtliga motiv som var tavlor, men de hade liksom hållits hemliga innan. Alla ”fuskade” eller vad man ska säga. Inte för att jag bryr mig egentligen, men varför måste det efterkonstrueras som att de stod där och gjorde det på rak arm?
Han kan sin konsthistoria och vet vad han pratar om. Trots att den första egna utställningen skedde redan vid 13 års ålder på inrådan av en teckningslärare som såg hans talang, så skulle det dröja innan han vidareutbildade sig inom konst. Något sådant var liksom inte riktigt tal om i arbetarklasshemmet i Ucklum där Peter växte upp, så på gymnasiet blev det elteknisk linje. Senare, och lite äldre, sökte han, och kom in på en mångårig konstskola i Florens.

RESONEMANGET OM måleri, ”fusk” och återanvändning förde Peter Apelgren in på den långa process som idag kännetecknar hans egen konst.
– Jag tänkte att det måste finnas ett annat sätt att göra bilder på. Så jag fick börja med att tänka igenom: vilka bildkällor finns det, och försökte vara öppen för precis alla källor utan att bry mig om vad som går att sälja och inte. Allt är okej tänkte jag. Jag tar allt jag kan komma över.

PÅ SÄTT OCH VIS kan man benämna Peter Apelgrens konstnärskap som samlarens och restaurerarens. Skrivbordet är fyllt med olika läsplattor där det trängs tusen och åter tusentals bilder. Saker han hittar, ser i verkliga livet och fotografer av. Sen fortsätter processen med att han pusslar runt, hittar nya infallsvinklar, sammanfogar bilder så de skapar en ny innebörd eller bara signalerar ett uttryck som han tyckte sig se. Ibland målar han av det färdiga resultatet och ibland ägnar han en hel dag åt att ändra en ljusglimt i bakgrunden på en bild som han inte tycker föll rätt.
– Sen trycker jag ut det. Oftast på träskivor eller duk och i stort format. Då kommer man bort från själva ytan. Men även där kan jag vara och pilla, både före och efter det är tryckt, för att liksom få ytan så som jag vill ha den.

ALL TRYCKNING sker på Fototext, som idag är en del av Billes. I slutet av 70-talet, när Peter var illustratör på en reklambyrå, skapades den första kontakten
– Vi jobbade med dem då, och sen när jag fick i åtanke att trycka grejer så snackade jag med dem. Det har fallit sig helt naturligt att fortsätta, de är verkligen snorbra på det de gör.
En annan stor kund till Billes är revisionsbyrån Tholin & Larsson. Via den gemensamma nämnaren har Apelgren fått uppdraget att dekorera deras nya kontor med sammanlagt 30 tavlor.
– Det går ju inte att göra en sådan grej med 30 original. Men jag fick helt fria händer vilket blev till en två dagar lång vandring i Trädgårdsföreningen, hamnen och lite annat. Sammanlagt tog jag 500-600 bilder vilket har varit grundmaterialet. I tavlorna ville jag fånga känslan när jag stod där på plats. Det var ganska tråkiga höstdagar, men samtidigt finns där varma drag.

TEXT: CHRISTIAN EGEFUR
BILD: NIKLAS MAUPOIX
PUBLICERAT I: BY BILLES 2014-01

Peter Apelgren och Jonas Tholin. Bild: Niklas Maupoix

Peter Apelgren och Jonas Tholin. Bild: Niklas Maupoix

”ETT LITET APELGRENMUSEUM”

Tholin & Larsson låter smycka sina nya kontor helt och hållet med verk av Peter Apelgren. Kring 30 bilder med temat Göteborg hängs inom kort upp på företaget. ”Det är oerhört hedrande”, säger VD Jonas Tholin.

THOLIN & LARSSON är ett välkänt företag inom information kring bland annat skatter, löner, HR och personal. Det startades 1970 av Sune Tholin och Gunnar Larsson (senare kommunalråd i Göteborg och ordförande för IFK Göteborg). Sedan 2010 är Jonas Tholin verkställande direktör.
– Det hela började med att vi byggde ut kraftigt för några år sedan då vi köpte upp en grannfastighet. Inredningsmässigt ville vi ha någon form av tema, berättar Jonas.

ETT FÖRSLAG var Göteborgsbilder som stack ut en smula. Man tittade igenom massvis med gamla arkiv, men fann ändå allt lite för ”vanligt”.
– Vid ett möte med Andreas på Fototext, som vi arbetat med länge, slängde någon av oss ur sig namnet Peter Apelgren, och då visade det ju sig att de hade samarbete sedan tidigare.

EFTER LITE SNABB matchmaking från Fototexts håll så hölls ett första möte med Apelgren.
– Vi berättade lite om våra idéer med något slags Göteborgstema som inte känns uppenbart och Peter gick igång på det med.   Vid ett lite senare möte visade Apelgren ett hundratal bilder som han hade fotograferat.
– Det mesta var väldigt bra så vi gav honom helt fria tyglar. Jag är ett stort fan av hans konst sedan tidigare och var helt säker på att det skulle bli bra.

ATT SAMLA kring 30 konstverk på ett och samma tema av en konstnär tillhör inte vanligheterna.
– Det blir verkligen något ganska unikt och vi får som ett eget litet Apelgrenmuseum här. Vi känner oss oerhört hedrade, eller vad man ska säga. Det är förbaskat roligt faktiskt, säger Jonas Tholin.

PETER_HANGPETER APELGREN

Ålder: 55 år
Familj: Fru och tre barn
Utbildning: Elteknisk linje och konstskola i Florens
Konstnärliga förebilder: Natalie Djurberg – ”Jag älskar hennes leranimationer.” Edward Munch – ”Han hade en enorm färgkänsla. Jag blir på bra humör av hans deppiga grejer.” Eric Fischl och en massa andra.
Humoristiska förebilder: Andy Kaufman – ”Fast kanske nästan mer som konstnär”. Anna Mannheimer. –”Hon är så fruktansvärt rolig. Jag skrattar fortfarande så jag skriker åt hennes grejer”. Louis C.K, Robin Williams, Sissela Bern med flera.