Läsarnas 5 favoriter 2015

Under förra året klickades, lästes, delades och twittrades artiklarna i vårt nyhetsbrev i betydande omfattning. Att redaktionell kommunikation och content marketing engagerar och intresserar märks tydligt. Några av artiklarna stack ut och lästes mer än andra. Här presenterar vi en sammanställning över de fem mest uppmärksammande artiklarna under 2015.

 

Viktigt att använda hashtags på rätt sätt

Att använda hashtags är inte alltid så enkelt. Nyligen har två misslyckade försök uppmärksammats.

– Klantigt, kommenterar mediestrategen Brit Stakston.

Carlsberg presenterade i maj sin alkoholfria öldrink och märkte den med hashtaggen #almedalsdrinken. Inte kul, tyckte IOGT-NTO, som varumärkesskyddat Almedalsdrinken som ett alkoholfritt alternativ under Almedalsveckan. Tidigare i vår råkade även damlandslaget i fotboll i blåsväder efter att ha använt hashtaggen #clapforsweden – klappa för Sverige. Det visade sig nämligen att ”clap” på engelska betyder gonorré… Läs mer

 

Är native ads samma sak som Content marketing?

Alla (i vår bransch) pratar om det just nu: om skillnaden mellan content marketing och native ads. Begreppen är inte helt lätta att hålla isär, och förvirringen är stundtals stor – även hos dem som säger sig jobba med detta. För att reda ut röran skrev gurun Joe Pulizzi från Content Marketing Institute nyligen ett inlägg om skillnad mellan content marketing och native advertising. Han inleder med att konstatera att många idag använder de båda uttrycken som om de vore utbytbara när native ads i själva verket bara är ett sätt att distribuera content, eller innehåll. Läs mer

 

Klättra förbi konkurrenterna på webben

Syns du inte på nätet så finns du inte. Och Google, som i ensamt majestät bestämmer vem som ska synas, blir allt svårare att lura. Detta faktum kan vara en fördel ibland, men samtidigt en stor utmaning. Här är några bra tips på hur du kan klättra i listan! Läs mer

 

Smygreklam mer aktuellt än någonsin

För bara två veckor sedan (12 augusti) skrev Just Rivista om problemen i gränslandet mellan reklam och tyckande i bloggar. I förra veckan kom beskedet: bloggerskan Misslisibell fälls för smygreklam när hon visat upp produkter från jfr.se. Det är därmed första gången en bloggare blir fälld. Läs mer

 

Hur ofta skall man publicera på webben?

Webbsajten har blivit företagets viktigaste kommunikationskanal. Den är ofta ditt fönster mot omvärlden och din första kontakt med många potentiella kunder. Att bjuda på bra och intressant innehåll är en av grundtankarna i content marketing, men hur ofta ska man publicera? Så ofta du kan, tycker en del – när du har något viktigt att säga, tycker andra. Jag tror att sanningen ligger någonstans mitt emellan. Läs mer

 

DAN WALLANDER
Seniorkonsult, Projektledare