Sex tips för bättre internkommunikation

Det är bra att medarbetarna vet vad som händer i företaget. Alltså inte bara exakt det de måste veta för att göra sitt jobb. Det håller nog de flesta med om. De som tycker så har oftast någon form av internkommunikation: En interntidning, ett nyhetsbrev, ett intranät eller åtminstone något slags mail. Det kan bli riktigt bra. Och det kan också bli pannkaka. Här kommer några tips för hur du ska lyckas!

1: Fundera över varför ni ska kommunicera internt alls till att börja med. För handen på hjärtat – det räcker egentligen att alla får information på en ”need-to-know-basis”, alltså bara det de behöver veta för att utföra sina arbetsuppgifter.

Men man kan anta det är bra om medarbetarna känner sig stolta över sitt företag.
Det är bra om de känner sig engagerade i sitt företag.
Om det är ett internationellt företag kan det vara spännande att veta vad de gör i de andra delarna av världen.
Folk tycker om att få uppmärksamhet när man har gjort något bra.
Medarbetare som upplever att någon lyssnar på deras idéer, är mer benägna att faktiskt komma med idéer.

Alla dessa fördelar kan man uppnå med god internkommunikation. Alla dessa fördelar är goda anledningar att kommunicera. Ändå slarvar många företag bort dessa möjligheter och skickar ut tråkig, oengagerande information som knappt blir läst.

2: Ha ett gräsrotsperspektiv! Ska nyhetsbrevet, tidningen eller vad ni nu har gå ut till alla – se till att det är intressant för alla. Låt det inte bli en klubb för inbördes beundran där det bara är chefer som syns och hörs och som lyfter fram sin förträfflighet. Hitta spännande saker och personer att berätta om ute i organisationen!

3: Skippa husbondens-röst-stilen! Använd inte nyhetsbrev och liknande till att förmana och uppmana till att ”nu måste vi alla sälja mer” eller ”nu måste vi alla spara mer”. Vill ni kommunicera det budskapet – lyft hellre fram exempel på medarbetare som gjort bra saker i det avseendet, som kommit på goda idéer, gjort överraskande fiffiga saker.

4: Låna från journalistiken! Genom att använda ett berättande som påminner om en bra tidning får läsaren en känsla av att det som berättas är så intressant och viktigt att det faktiskt hade kunnat stå i Dagens Industri, Veckans Affärer, er lokaltidning eller någon relevant branschtidning. Och i vissa fall är det säkert så att er nyhet hade kunnat göra det.
Skriv inte i jag- eller vi-form. Använd rubriker, ingresser och andra element från tidningsvärlden för att locka till läsning och skapa intressanta texter.

5: Skaffa många tipsare! Ju fler som engagerar sig i internkommunikationen och som bidrar med tips på bra saker att berätta om, desto bättre blir det.

6: Glöm inte bilderna! En bild säger kanske inte nödvändigtvis mer än 1 000 ord, men den lockar till läsning.

 

PETRA HANSSON
Seniorkonsult, Projektledare