Därför behöver du ha en vinkel!

Ofta hör man folk säga att ”den där texten är verkligen hårdvinklad” och menar att den är partisk eller till och med osann. Men inom journalistiken betyder ordet vinkel något helt annat än ”partisk” eller ”osann”. Saknas en vinkel blir det ingen bra text.

Konsten att tråka ut är att berätta allt. Jag önskar att det var jag som kommit på denna genialiska formulering, men tyvärr hann Voltaire före. Pladdriga texter som fladdrar hit och dit och som man inte fattar vad de handlar om förrän man kommer till slutet är ofta väldigt irriterande. Vem har tid med sån’t?

Hitta ”grejen”

Om det handlar om en roman är det en annan sak. Då kan ett magiskt språk trollbinda läsaren. Man kan ha flera berättelser i berättelsen eller flera berättarröster. Men de flesta av oss skriver inte på en odödlig roman. Ett av de vanligaste felen en ovan skribent gör, är att inte ha en vinkel på sin text.

Att ha en vinkel handlar om att förstå vad som är själva ”grejen” med det man ska berätta, att fokusera på det som är relevant för läsaren.

Välj bort det irrelevanta

Om finansministern presenterar vårbudgeten, iförd en röd klänning, väljer en ekonomireporter sannolikt att vinkla på innehållet i vårbudgeten. Men om en modereporter av någon outgrundlig anledning bevakar evenemanget, kan hen förstås välja att analysera klädvalet i stället. Det blir en helt annan historia. Väljer du att berätta båda i samma text blir det märkligt och inte bra.

Jag medger att mitt exempel var lite övertydligt, men jag ser ofta texter där skribenten vill berätta allt möjligt som har med en viss händelse att göra. Och gärna med en lång och helt onödig inledning.

Gör det komplexa begripligt

Därmed inte sagt att det är lätt att hitta en vinkel. Tvärtom. Konsten att hitta riktigt bra vinklar är förmodligen den allra största utmaningen när det gäller att få till en bra text. En bra vinkel lockar in läsaren i texten. Den lyfter fram det oväntade, det intressanta och det engagerande. Den gör det komplexa begripligt. Och den gör att texten kan flöda på ett logiskt och sammanhängande sätt.

Detta är INTE en vinkel:

Om texten handlar om någon typ av konflikt, ett rättsfall, en politisk fråga eller något annat när två parter är oense, tillhör det de pressetiska reglerna att båda parter ska få komma till tals (såvida de inte vägrar att kommentera förstås – då skriver man det). Att ha en vinkel handlar inte om att bara lyfta fram en sidas åsikter.

En vinkel handlar inte heller om att utelämna fakta som är viktiga för berättelsens sammanhang eller att fokusera på en irrelevant detalj.

Såhär vässar du din vinkel:

  • Fråga dig flera gånger: ”Varför ska jag berätta om detta överhuvudtaget? Vad är det som gör att detta är kul/intressant/viktigt? Vad handlar det om egentligen?”
  • Har du ett par saker du vill berätta som hör ihop, fast på ett lite diffust sätt – dela upp det i flera berättelser i stället där var och en är kristallklar!
  • När du är nöjd med text – stryk minst hälften. Sen brukar det bli mycket bättre! (Aj, det gör ont! Det är inte utan anledning man kallar det ”kill your darlings”).

Vi hjälper dig!

Ett av de tyngsta skälen till att samarbeta med professionella journalister när något ska berättas, är just att få hjälp att hitta vinkeln. På Break a Story arbetar flera rutinerade journalister som gärna hjälper dig att berätta din historia. Med en kristallklar vinkel.

 

PETRA HANSSON
Seniorkonsult, Projektledare