Marknadsföring via SMS är ett effektivt sätt för att nå ut till kunderna. I jämförelse med e-post där mycket av marknadsmaterialet hamnar i skräpposten är SMS en kanal med en betydligt högre öppningsprocent. Alla har en telefon med sig dagligen och SMS når fram och öppnas vanligtvis direkt.

SMS kommunikation når fram till fler kunder

Ett SMS kommer alltid fram till kunden och det är sällan man raderar ett sms utan att öppna det. Det i sin tur betyder att SMS är mycket effektivare än till exempel e-post där bara en liten procent kommer fram till den vanliga inkorgen, och en ännu mindre del av dessa e-mail öppnas. Det finns en del lagar och regler att tillämpa vid utskick av SMS.

Korta och intressanta SMS ger bra marknadsföring

När man skickar SMS får man inte samma chans att uttrycka sig med informativa texter och bilder. Ett SMS måste hållas kort och koncist men ändå vara intressant. Tanken är att kunden ska bli intresserad bara genom att lägga ögonen på texten, utan att egentligen behöva läsa den.

Nästan alla SMS som skickas ut och kommer fram till kunderna kommer att öppnas. Det betyder att om meddelandet är bra skrivet så kommer det att ge stora fördelar för marknadsföringen. Den första meningen när man ska skicka ett sms är den allra viktigaste, och det är även den som syns i notifikationerna på telefonen.