Reklamtrötta mottagare kräver något nytt

Vi är trötta på dålig reklam. Men med rätt budskap, i rätt kanal och vid rätt tidpunkt fungerar annonskampanjer utmärkt. Särskilt om de är kryddade med något oväntat.

Nyligen landade TNS Sifos undersökning om reklamtrötthet. I den konstateras att allt fler svenskar, drygt 25 procent, undviker reklam. Men, konstaterar Peter Callius som är affärsområdeschef på TNS Sifo Media, det innebär inte att en fjärdedel av all reklam är bortkastad. Däremot innebär det att reklamen behöver vara betydligt bättre för att nå fram.

Reklamtrötthet är inget nytt begrepp. Fenomenet ses som en av de största anledningar till framväxten av content marketing, det vill säga marknadsföring med bra innehåll – av värde för mottagaren – i dina egna medier som webbsida och nyhetsbrev.

Det ena utesluter dock inte det andra. Idag arbetar många större företag parallellt med content marketing, native advertising i köpta medier, sponsring, produktplacering och traditionella annonskampanjer.

Peter Callius påpekar att det även finns goda nyheterna för annonsproducenterna. Hela sju av tio tillfrågade är reklamtillåtande, och inställningen till reklam kan i allra högsta grad påverkas. Det viktiga är att inte tappa det strategiska tänket i något av stegen målgruppsanalys, budskapsstrategi, kreativ strategi och mediestrategi (rätt kanal, rätt tillfälle, rätt frekvens). Dessutom vill läsarna/tittarna bli underhållna. Reklamen bör bli roligare!

Som köpare av annonsyta i printmedia bör du tänka utanför boxen och ställa högre krav. Bli helt enkelt en bättre beställare, uppmanar Daniel Olofsson, mediemäklare på Just Media.

– Ofta gör man som man alltid har gjort och diskuterar bara kontinuitet, storlek och pris med sin facktidskrift. Men det finns mycket annat att göra. Med dagens tryckteknik går det till exempel att ta fram annorlunda struktur, textur eller utseende på din annons. Varför inte göra den i relief? Eller ett annorlunda format, som ett enkelt eller dubbelt altarskåp kanske? Eller som en extra förstasida? säger han.

– Kolla också möjligheten att interagera med tidningens redaktionella material. Särskilt branschtidningar kan välkomna sådant samarbete.

Några tips när du annonserar i printmedia:

• Se till att din annons finns med i rätt media, för rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt. Konsumenterna vill inte bli störda med dålig, dåligt målgruppsanpassad reklam som upprepas för ofta.

• När du ska producera din annons: Bolla med annonssäljaren och gärna även publikationens formgivare. Våga ta ut svängarna, var kreativ. Hur kan ni göra något annorlunda, roligare?

• Ställ krav på, och utmana, din annonssäljare. Du vill synas i branschtidningen, ja. Men hur kan annonssäljaren hjälpa dig att synas bättre?

• Syna tidningens redaktionella material. Finns det möjlighet för dig att synas i en passande redaktionell miljö? Att få placering intill en intressant och välläst text är betydligt viktigare än att till exempel slentrianmässigt beställa en högersidesplacering. Knyt dig närmare din branschtidning för ett bra samarbete.

• Belöna interaktion. ”Gå in på vår webb så bjuder vi på…” fungerar ofta, och blir ett sätt att koppla ihop din annons med digitala medier. Att skapa kampanjer som bygger på att konsumenten i nästa steg delar ditt budskap för att själv få belöningar kan vara smart.

• Fundera på samarbeten med andra företag – kan en gemensam annonskampanj ge synergieffekter?

• Kolla din tidnings kopplingar till webben. Har tidningen en webbsida? Ett digitalt nyhetsbrev? Självklart ska du i så fall även finnas där och låta alla kanaler interagera.

• Allt går att göra i tryck. Du kan utforma annonsen som en spegel, en päls, i relief, smörpapper eller vad som helst. Endast fantasin sätter gränserna.

MIA MALMSTEDT