Kommunikation och PR

I dagens samhälle handlar väldigt mycket runt oss om just detta – kommunikation.

En stor del av kommunikationen är PR, eller public relations.

Ta sociala medier till exempel. Hela förekomsten av dem bygger på att vi är föremål för företagens PR. De är gratis för att vi konsumerar PR, i detta fall PR i form av reklam. Betydelsen av begreppet public relations är omtvistad, se mer här.

Reklam

Vi kan inte gå långa sträckor i en stad utan att se budskap och information från olika företag på skyltar eller i tunnelbanan, på bussen och liknande. Vi kan inte heller sitta hemma långa stunder utan att se reklam i vår mobiltelefon eller på TV.

Kommunikation

Kommunikation är ett vidare begrepp, och kanske ett mjukare och trevligare begrepp i mångas ögon.

Kommunikation är ju att tala med varandra, att umgås, ställa frågor och även att läsa och skriva till eller från någon annan människa.

Kommunikation är också svårt. Jag vill påstå att det till och med är väldigt svårt.

Har du en mening och tio personer så finns en risk att den mening du uttalar förstås på tio olika sätt. Eller åtminstone 2-3 olika sätt.

Därför anses kommunikationsyrken av många vara avancerat, då det handlar om att noggrant tänka igenom vad man säger, då man vill ha något framfört som är viktigt.

Detta faktum skulle det vara bra om fler tänkte på!

Läser man en vanlig veckotidning idag så hittar man ofta dubbeltydiga rubriker och ibland även felsyftade rubriker.

Tydlig eller otydlig

Det finns till och med grupper i sociala medier som ägnar sig åt att hitta dessa och skratta åt dem. Det kan i och för sig vara roligt men företaget missade sin poäng ganska ordentligt, gissar jag. Jag kan tycka att det är dumt att slarva bort människors intresse genom att syfta fel eller att vara otydlig så jag rekommenderar starkt er som arbetar med kommunikation att tänka igenom det ni ska säga eller skriva ett par gånger innan ni bestämmer er.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *