Kommunikation och PR handlar i grund och botten om hur du förmedlar information. Det meddelande som ska kommuniceras till en bredare publik behöver förmedlas på ett tydligt sätt utan att verka stelt eller sakna empati. Detta är givetvis lättare sagt än gjort och kräver att den firma, eller de personer som är involverade i uppdraget, verkligen behöver förstå det bakomliggande budskapet. Då produkt, tjänst och andra faktorer spelar in i hur kampanjen förmedlas, gäller det att verkligen undersöka sin målgrupp, oberoende om det gäller teknisk förvaltning, försäkring, eller annan produkt.

Pepsis kontroversiella kampanj

Gång på gång hör vi om hur stora företag helt missat en viktig detalj i sin marknadsföring eller produkt. Detta leder ofta till nyhetsartiklar och debatter. Med en rejäl skopa otur kan det även leda till att ett projekt eller en marknadskampanj får ett abrupt slut.

Ett bra exempel på detta är Pepsis samarbete med Kendall Jenner. Under april månad år 2017 släppte PepsiCo en reklam där den amerikanska fotomodellen protesterade tillsammans med demonstranter. Polis fanns på plats och scenen speglade den turbulenta tid som USA gick igenom. Den omtalade reklamen nådde sin peak när Jenner vandrade över till poliserna och gav dem en Pepsi. Dans utbröt och fred mellan protesterna och poliserna uppstod.

God bakomliggande tanke

Tanken var god. Enligt företaget ville de belysa fred, enighet och kommunicera ett ett budskap som vände sig till en större målgrupp. Dock kritiserades reklamen kraftigt. Pepsi framstod istället som oförmögna att förstå allvaret i situationen. Kort efter all kritik kom in, tog Pepsi bort kampanjen från alla sociala medier.

Då Pepsi är ett massivt företag med över 250 000 anställda världen över och behöver gå igenom flera steg för att godkänna ett projekt, är detta ändå ett riktigt bra bevis på hur viktigt det är att ordentligt undersöka önskad målgrupp samt potentiella brister med budskapet. Men framförallt kommunicera parterna emellan.